Prioriterade frågor i Borås

Här beskriver vi våra prioriterade politiska områden i Boråspolitiken.

• Stärk välfärden i Borås

En stark välfärd är vårt viktigaste verktyg för att skapa ett jämlikt samhälle. Vänsterpartiet vill satsa mer resurser på Borås skolor, äldreomsorg och socialtjänst. Samhället ska fungera som bäst när vi behöver det som mest. Mer resurser till välfärden är också viktigt för att skapa en bra arbetsmiljö för de tusentals boråsare som jobbar där.

• Nej till vinster i välfärden

Vänsterpartiet är det parti i Borås som driver på för en välfärd fri från privata företags vinstintressen. Det är vi som lägger förslagen som styret i Mitt-samverkan och högeroppositionen måste förhålla sig till. Vår grundsinställning är enkel; skattemedel som betalas in till skolan, äldreomsorgen eller LSS-verksamhet ska gå till just detta och inte bli till vinster i välfärdskoncerner.

• Från ord till handling för klimatet

Borås Stad har bra målsättningar för hur vi ska ta vårt ansvar för att genomföra den nödvändiga klimatomställningen. Tyvärr motsvarar inte de konkreta politiska förslagen de målsättningar som har satts upp. Vänsterpartiet har drivit på för ökade satsningar på förnyelsebar energi, för att alla beslut ska prövas utifrån hur de påverkar klimatet, för en politik som bevarar skogen som kolsänka och för att återväta våtmarker. Det är vi som är klimatpartiet i Borås.

• Bygg fler hyresrätter med rimliga hyror

Trångboddhet och bostadsbrist är stora problem i Borås. Vi vill underlätta för de allmännyttiga bostadsbolagen att bygga fler hyresrätter till hyror som vanliga boråsare har råd att betala. Om vi ska komma åt den sociala bostadssegregationen behöver vi bygga blandade bostadsområden och prioritera hyresrätten som boendeform, då denna är tillgänglig för flest.

• Kollektivtrafiken ska gå där boråsarna behöver den

Vänsterpartiet är motståndare till flera av de stora förändringar som har genomförts av kollektivtrafiken i Borås centrum. Vi vill att bussarna ska gå där boråsarna behöver den. Dagens situation försvårar byten och gör centrum mer svårtillgängligt för den som är äldre eller av någon annan anledning har svårt att gå. Vi vill att Linje 1 fortsättningsvis också ska gå på Allégatan och att Lilla Brogatan ska trafikeras av bussar återigen.