Inrätta ett HBTQI-råd i Borås

Vänsterpartiet har i en motion till Kommunfullmäktige föreslagit att Borås Stad ska inrätta ett HBTQI-råd. Bakgrunden till förslaget är den strukturella diskriminering som HBTQI-personer möter och att det behöver skapas bättre förutsättningar för att Borås Stad – i samråd med HBTQI-communityt – ska kunna identifiera vilka förbättringar som behöver genomföras.

Några exempel på de uttryck som diskrimineringen av HBTQI-personer tar sig.

• I Borås Stads välfärdsbokslut för 2022 definieras HBTQI-personer som en grupp vars livsvillkor staden behöver ha ett särskilt fokus på.
  • HBTQI-personer har generellt sämre hälsa enligt Folkhälsomyndigheten.
  • Myndigheten för civilsamhälles- och ungdomsfrågor har slagit fast att HBTQI-personer möter otrygghet i skolan, större utsatthet i arbetslivet och är mindre nöjda med sin ekonomi.
  • HBTQI-personer är mer utsatta för våld i nära relationer.

Många av de områden som beskrivs ovan rör verksamheter som kommunen ansvarar för. Vi kan göra mer i Borås för att förbättra HBTQI-personers livsvillkor. Ett HBTQI-råd skulle bli en möjlighet till att skapa regelbundna möten mellan politiker, tjänstpersoner och företrädare för civilsamhället för att diskutera hur Borås ska kunna bli en bättre stad på det här området.

Läs motionen i sin helhet här.