Borås Stad bör agera för att köpa in strategiskt viktiga fastigheter

Vänsterpartiet har i Lokalförsörjningsnämnden tagit ett initiativ för att inventera lokaler som Borås Stad hyr av kommersiella fastighetsbolag. Syftet med initiativet är att hitta strategiskt viktiga fastigheter som Borås Stad istället borde äga.

I ljuset av stigande räntenivåer, sjunkande marknadsvärde och dyrare förvaltning har många fastighetsbolag mött ekonomiska problem. Ofta handlar det om bolag som har tagit stora risker och under tiden med låga räntor expanderat kraftigt. Exempelvis genom att köpa fastigheter där kommuner bedriver verksamhet och sedan låta kommunen hyra in sig i lokalen. Vänsterpartiet menar att lokaler som Borås Stad har ett långsiktigt behov av ska ägas av staden.

Den ekonomiska turbulensen i fastighetssektorn utsätter också staden för risker. Om ett bolag hamnar på obestånd kan fastigheterna komma att säljas till aktörer som det är svårt för staden att ha en affärsrelation med. Vänsterpartiet anser att staden borde förekomma detta och undersöka möjligheterna att köpa in inhyrda fastigheter där vi idag har verksamhet och där nuvarande fastighetsägare riskerar att möta ekonomiska problem.

Läs initiativärendet från Jimmy Johansson (V), ledamot i Lokalförsörjningsnämnden här.