Vänsterpartiet agerar för att stoppa minuthetsen

Vänsterpartiet vill ersätta minutstyrningen i hemtjänsten med mer tillitsbaserade styrmodeller. Vi är oroliga för att denna leder till en stressig arbetsmiljö för undersköterskor och vårdbiträden. Både brukare och medarbetare ska känna att hemtjänsten i Borås bygger på tillit.
I Vård- och äldrenämnden har Vänsterpartiet föreslagit att Borås stad ska följa arbetet i Bollebygd och Göteborg där kommunerna nu agerar för att ersätta minutstyrningen. Även i Falkenberg gör man samma sak. Detta förslag bifölls av Vård- och äldrenämnden den 23 maj.
– Vänsterpartiet vill ersätta minuthetsen i hemtjänsten med tillit. Undersköterskor och vårdbiträden i Borås Stads hemtjänst ska inte känna sig jagade av klockan, utan istället få fokusera helt på de behov som brukaren har. Vi är glada för att Borås nu ska följa det viktiga arbetet som görs i andra kommuner för att vi ska kunna stoppa minuthetsen också här, säger Stefan Lindborg, vice ordförande för Vård- och äldrenämnden.