Vi säger nej till privatiseringar av LSS

Tisdag 24 april behandlade Sociala omsorgsnämnden ett förslag om att lägga ut 14 LSS-boenden på entreprenad. Vänsterpartiet är motståndare till vinster i välfärden. Vårt förslag innebar att samtliga boenden ska drivas av kommunen i egen regi. Privata företag ska inte göra vinster på de som behöver samhällets skydd allra mest.

Mitt-samverkan, som styr Borås, har en politisk överenskommelse om att inte förändra privatiseringspolitiken. För Vänsterpartiets del är detta obegripligt. Vi kommer att ta varje chans för att få genomslag för vår politik och förbättra för boråsarna.

I nämnden hade Moderaterna och Kristdemokraterna ett förslag om att bara lägga ut elva boenden. När vårt förslag föll gav vi vårt stöd till detta. Nu har oppositionen sett till att Mitt-samverkans privatiseringsförslag inte får fullt genomslag. Det är ett steg i rätt riktning mot en välfärd fri från privata vinstintressen.