Politik

Budget för ett Borås som håller ihop

Idag presenterades det rödgröna budgetförslaget för Borås 2018. Det är en offensiv budget med nya satsningar bland annat på skola och socialtjänst. Investeringsbudgeten är rekordstor och innehåller bland annat nya förskolor och LSS-boenden.
– Det är en offensiv budget för att växande Borås som ska hålla ihop, kommenterar gruppledare Ida Legnemark.
Bland satsningarna som Vänsterpartiet är extra nöjda över att ha fått gehör för finns bland annat busskort för alla gymnasieelever, extra resurser till fritidshemmen för ökad bemanning samt ett drogfritt stödboende.

Redan för ett par veckor sedan presenterades en stor satsning riktad till områdena Hässleholmen, Hulta och Norrby, områden som enligt Borås Stads Välfärdsbokslut till exempel har lägre medelinkomst, föreningsdeltagande och simkunnighet än andra områden. Här görs bland annat arbetsmarknadssatsningar som ”mammor i arbete”, investeringar i utomhusmiljön, försök med Simfritids för ökad simkunnighet särskilt bland flickor och en stor ökning av antalet stadsdelsvärdar.

I budgeten görs flera satsningar på våldsprevention, till exempel permanentas satsningen VIP, som riktar sig till personer med psykisk eller intellektuell funktionsnedsättning – en särskilt utsatt grupp när det kommer till våld i nära relation. Vidare riktas mer pengar till Utväg, kompetenscenter mot våld i nära relation, och en ny tjänst som ska samordna arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck.
Inrättas.
– Ingen ska behöva utsättas för våld och förtryck, min förhoppning är att satsningarna mot våld i nära relation ska göra skillnad för våldsutsatta och förhoppningsvis också förebygga att våld alls uppstår, avslutar Ida Legnemark.