Boråsvänstern vill se stopp för vilda djur på cirkus

Till veckans sammanträde med Kommunfullmäktige har Vänsterpartiet motionerat om att Borås Stad inte ska upplåta mark till cirkusar med vilda djur.

– Jag tycker att Borås ska vara ett föredöme när det gäller djurrätt. Djur på cirkusar uppvisar i onormalt stor utsträckning symptom som tyder på psykiska störningar. Även med god vilja att ge djuren drägliga villkor är det av praktiska skäl omöjligt att erbjuda djuren tillräcklig rörelsefrihet och socialt umgänge, djuren fraktas och tillbringar mycket tid i trånga utrymmen. Själva grundidén med djur på cirkus är också att få djuren att göra saker de normalt inte gör i sitt fria beteende, säger Ida Legnemark, Vänsterpartiets gruppledare i Borås.

Till Borås kommer årligen ett antal cirkusföretag, några av dessa är allt mer uppskattade djurfria cirkusar, men andra har djur med sig som en del av underhållningen. Vänsterpartiet vill att Borås Stad ska säga nej till att upplåta kommunal mark till cirkusar med icke-domesticerade djur, såsom exempelvis elefanter. Ett lagförslag som går i liknande riktning är på väg fram till riksdagen, Borås Stad borde kunna gå före och visa vägen i den här frågan.